DND Zabok i projekt dječje medijske pismenosti
U vremenu kada djeca i mladi mogu istovremeno biti na računalu/laptopu, tipkati po mobilnom telefonu, gledati televiziju i slušati glazbu, termin medijske pismenosti dobiva veću pozornost. Društvo „Naša djeca“ Zabok prepoznaje važnost bavljenja medijskim obrazovanjem i već unazad nekoliko godina aktualizira temu djeca i mediji, a u posljednjih pola godine s članicama i članovima Dječjeg foruma i Dječjeg gradskog vijeća (djeca od 4. do 8. razreda) provodi Projekt „Mala početnica medijske pismenosti“ s ciljem odgoja i obrazovanja djece o medijskoj pismenosti, privatnosti djece u medijima te stjecanja medijskih znanja i vještina koje doprinose poštivanju i zaštiti dječjih prava.
Projekt „Mala početnica medijske pismenosti“ financira Krapinsko-zagorska županija i Zagorski vodovod, a u sklopu Projekta provedeno je više od 20 radionica kreativno-obrazovno-zabavnog sadržaja koje su osmišljale voditeljice Jana Borovčak i Neda Novosel. Djeca su upoznata s definicijom, ulogama i vrstama medija te s dokumentima koji se odnose na medije i medijsku pismenost. Kroz set radionica „Predrasude nisu fora, njih svatko riješiti se mora“ prolazilo se kroz karakteristike predrasudnog stava i stereotipa, diskriminacije, etiketiranja, a na primjeru rodnih predrasuda i stereotipa obilježen je Međunarodni dan djevojčica koji je Opća skupština UN-a proglasila 11. listopada. Također, prigodnom radionicom obilježen je i Međunarodni dan tolerancije. Kroz Projekt, djeca su naučila razlikovati edukativne i promotivne reklame, reklamne kampanje, a učila su i o utjecaju reklama i njihovoj funkciji u medijima, s naglaskom na reklame koje se odnose na medijsku pismenost i dječja prava. S obzirom na svakodnevnu upotrebu interneta, stalnoga korišenja mobilnih aplikacija, društvenih mreža i mobilnih telefona, tableta, računala općenito, posebna je pozornost usmjerena dobrim i lošim stranama interneta, pravu na informacije i privatnost, a djeca su izradila i svoj BONTON – Pravila lijepoga ponašanja na internetu i društvenim mrežama. Obrađivana je i tema vijesti, proizvodnje, pisanja i ciklusa vijesti, a urednica srednjoškolskog lista „Tabula Nova“ predstavila je proces nastanka školskog lista uz svoja iskustva. Djeca su se iskušala u pisanju svoje vlastite vijesti, a posjetila su i Gradsku knjižnicu „Ksaver Šandor Gjalski“ gdje su kroz praktične zadatke bila upoznata s relevantnim izvorima informacija, s informacijskom i informatičkom pismenosti.
Projekt je kroz vršnjačku edukaciju predstavljen učenicima 6. razreda Osnovne škole Ksavera Šandora Gjalskog Zabok. Djeci su kroz edukativno-kreativnu radionicu predstavljene vrste medija, njihove pozitivne i negativne strane, prava djece vezana za medije i medijske sadržaje. Među šestašicama i šestašima provedena je kratka anketa koje je pokazala slabo opće poznavanje značenja dječjih prava, kao i njihove povezanosti s medijima. Uočena je potreba bavljenjem medijskim okruženjem i sadržajima vezanim za medijsku pismenost u školama općenito, kao i sadržajem dječjih prava i obaveza, odgovornosti.
Članice i članovi Dječjeg foruma i Dječjeg gradskog vijeća kao sudionice i sudionici Projekta ispunjavale/ispunjavali ankete na početku i kraju Projekta, a na pitanje što očekuju od Projekta i što bi željeli naučiti o medijima, djeca su izrazila želju primjerice za učenjem o opasnostima društvenih mreža i učenjem o pravilnom korištenju medija. Zanimalo ih je zašto su mediji važni, kako nam oni mogu biti korisni u svakodnevnom životu i kako se zaštititi od „loših“ medija, što sve o njima možemo naučiti te kako se ponašati na internetu. Kako se služiti medijima te kako pronaći željeni sadržaj. Sva ova pitanja uvažena su i djeci su kroz radionice pruženi odgovori.
S obzirom na novostečene kompetencije i sposobnosti kritičkog vrednovanja i promišljanja medijskih sadržaja i poruka, sa svrhom promocije i osvještavanja problema kršenja dječjih prava u medijima, djeca su kroz radionice osmišljavala vlastite poruke i slogane te je nastao i tiskan je set od četiri plakata s dječjim porukama.
U partnerstvu sa Školom za umjetnost, dizajn, grafiku i odjeću Zabok u sklopu Projekta nastala su tri kratka filma: eksperimentalni film „Emotikoni“ s prikazom međusobe otuđenosti djece i željom za povratkom zajedničke dječje igre izvan doma i digitalnoga/virtualnoga svijeta; zatim film o dječjem prosvjedu zalaganja za pravila lijepoga ponašanja na internetu i društvenim mrežama te šaljivo-edukativno-promotivna reklama vezana za rad Društva „Naša djeca“ Zabok unutar Dječjeg foruma i Dječjeg gradskog vijeća.
Kroz projekt „Mala početnica medijske pismenosti“ težimo razvijanju otvorenog, aktivnog, kritičkog stava i promišljanja djece prema medijima i medijskim sadržajima. Važnost ovoga Projekta leži u razvoju vještina djece prema kojima bi ona bila sposobna kritički procijeniti medijski sadržaj, njegove pozitivne i negativne strane, znati se obraniti od opasnosti interneta i društvenih mreža, znati kome se obratiti u slučaju nasilja u medijskom prostoru i slično, a ta znanja i vještine potrebno je kontinuirano nadograđivati kako s djecom, njihovim roditeljima, učiteljima i nastavnicima tako i s nama voditeljima i voditeljicama u Društvima Naša djeca.
Filmove koji su nastali u sklopu projekta možete pogledati na sljedećim poveznicama: