21. ožujka obilježava se kao Međunarodni dan darovitih učenika
Program obilježavanja Dana darovitih učenika obuhvaća predavanja, radionice, igraonice, predstavljanja, stručne skupove na različitim lokacijama Krapinsko-zagorske županije. Aktivnosti su namijenjene odgojno-obrazovnim djelatnicima, djeci, učenicima osnovnih i srednjih škola, studentima, roditeljima, mladima, ali i svim zainteresiranima.
Uvijek je potrebno senzibilizirati i educirati društvenu zajednicu o njezinim darovitim pojedincima i njihovim potrebama kroz različite oblike rada (informiranjem, educiranjem, raspravama, organiziranjem radionica, okruglih stolova i tribina, stručnih skupova, susreta i dr.) s ciljem razvoja stavova o značajnoj ulozi darovitih pojedinaca u svakom društvu.
Povodom Dana darovitih učenika, Radna skupina za podršku darovitim učenicima „Futura“ i Krapinsko – zagorska županija nastavljaju s aktivnostima podrške darovitim učenicima kroz suradnju sa zainteresiranim školama. Kroz organizaciju zimskih i proljetnih radionica za učenike te pružanje usluge psihološkog testiranja u svrhu identifikacije darovitih učenika školama koje nemaju psihologe. Tako će se ove godine povodom Dana darovitih održati više stručnih skupova namijenjenih senzibilizaciji učitelja i jačanju njihovih kompetencija u radu s darovitim učenicima. Kao i svake godine, Dan darovitih bit će obilježen u većini osnovnih i srednjih škola na području Krapinsko-zagorske županije prigodnim aktivnostima i radionicama.
U organizaciji OŠ Janka Leskovara iz Pregrade i Gradske knjižnice Pregrada u petak 05. travnja 2019. godine u Pregradi će biti održana četvrta po redu Večer znanosti, kojom se nastoji popularizirati znanost i potaknuti na istraživanje svijeta koji nas okružuje. U istraživačkim točkama predstavit će se Šumarski fakultet, Hrvatska zajednica tehničke kulture, Udruga e-student, OŠ Hum na Sutli, SŠ Pregrada, Dječji vrtić Naša radost u OŠ Pregrada. Uz istraživačke točke i kviz, u prostoru galerije Muzeja održat će se radionica kriptografije ( voditelj Krešimir Čanić, Zadruga ZEZ).
Također, tijekom prošlih proljetnih i zimskih praznika održano je 88 radionica u kojima je sudjelovalo više od 1300 učenika. Radionice je organiziralo 33 prijavljenih škola, uz financijsku potporu KZŽ. Tijekom proljetnih praznika predviđeno je ponovno održavanje radionica za darovite, talentirane i sve motivirane učenike. I ove školske godine obavit će se psihološko testiranje u svrhu identifikacije darovitih učenika u svim školama KZŽ koje su dostavile cjelovite programe rada s darovitim učenicima. Testiranje će se obaviti do kraja godine (u suradnji s Društvom psihologa i uz financijsku potporu KZŽ ), kako bi se od početka sljedeće godine moglo započeti s radom.
Projekt LUMEN usmjeren je na jačanje ljudskih kapaciteta u osnovnim i srednjim školama, izrada inovativnih programa i njihova provedba s (potencijalno) darovitim učenicima osnovnih i srednjih škola te utemeljenje centara izvrsnosti u KZŽ kroz koje će se trajno razvijati potencijali i osigurati podrška obrazovanju darovitih, primjenjujući uz to i adekvatne oblike podrške obiteljima darovitih, trajno mentorstvo, vezu s poslovnom zajednicom te jačanje svijesti zajednice.
Cilj se postiže izravnom implementacijom stvaranja novih i dostupnih trajnih inovativnih sadržaja rada s darovitima za umjetničko područje, društveno-humanističko jezično, matematičko – informatičko – tehničko područje, područje razredne nastave/stručnih suradnika te njihova provedba u opremljenim prostorima i korištenje novih tehnologija i terenskog rada, uz sadržaje za roditelje darovitih, interakciju s poslovnim sektorom te javnu promociju rezultata uz suradnju s OCD. Projektom je educirano preko 300 profesora, nastavnika, stručnih suradnika koji u školama partnerima projekta provode nove izrađene programe za rad s talentiranim učenicima. Osim provedbe programa, radne skupine sastavljene od stručnjaka iz svih osnovi/srednjih škola Krapinsko – zagorske županije pripremile su prateće materijale koji su dostupni na novoj web platformi svim zainteresiranim nastavnicima, učenicima i roditeljima čime se dodatno osigurava održivost projekta – https://kzz-lumen.net.
Na ovoj interaktivnoj platformi mogu se pronaći svi radni materijali i programi za rad s darovitim učenicima – prema odabiru nastavnika / profesora – u obliku izvannastavne aktivnosti ili kao dodatni radni materijal u okviru redovnog rada. Ujedno, na platformi roditelje, profesore i učenici mogu potražiti odgovore na aktualna pitanja rada s (potencijalno) darovitom djecom te kako maksimalno iskoristiti njihove potencijale i pomoći im u njihovom razvoju.
Obzirom na nedostatak sustavne potpore darovitima na državnoj razini i nedostatak stručnih suradnika u školama (pogotovo psihologa), Krapinsko-zagorska županija i Radna skupina „Futura“ pokušavaju pružati podršku svim školama koje prepoznaju potrebu skrbi darovitim učenicima kao skupini učenika s posebnim potrebama, a podizanje kvalitete rada s darovitim podiže i cjelokupnu kvalitetu rada u školi.
Zacrtani cilj RS „Futura“ je osnivanje Županijskog centra za podršku darovitim učenicima koji bi trebao biti glavni nositelj skrbi za darovite i kontinuirano pružati stručno – edukativnu podršku odgojno – obrazovnim djelatnicima, usluge identifikacije, savjetodavnu podršku učiteljima, psihološku potporu roditeljima i učenicima s naglaskom na cjeloviti psihološki razvoj darovitog pojedinca, te organizirati specifične aktivnosti učenike.
Ususret obilježavanju Dana darovitih učenika članice Radne skupine Futura, s još nekoliko kolegica iz redova učiteljica i stručnih suradnica koje aktivno participiraju u provođenju aktivnosti za poticanje darovitosti i kreativnosti, posjetile su u subotu, 23. veljače 2019., udrugu Klikeraj u Osijeku.
Nakon što su predstavnici i osnivači Klikeraja, edukacijski psiholozi Josipa Mamužić i Ivan Alagić, predstavili rad svoje udruge – prve organizacije u regiji koja je pokrenula inicijativu za prepoznavanje i rad s darovitim učenicima, uslijedila je edukacija zanimljiva naziva: „Zarolaj klikere“. Edukacija se bavi razumijevanjem kreativnog procesa, praktičnim implikacijama suvremenih znanstvenih spoznaja u ovom području te primjenom didaktičkih sredstava za razvoj vještina kreativnog mišljenja. Edukaciju je prošlo 20 polaznica koje će ubrzo održati niz radionica po Krapinsko-zagorskoj županiji.