Međunarodni dan odgoja bez batina
Tjelesno kažnjavanje odnosi se na primjenu tjelesne sile s namjerom nanošenja određenog stupnja boli ili nelagode, ma kako blagi oni bili (Odbor za prava djeteta UN-a, 2006). Uključuje različite oblike ponašanja poput udaranja djece rukama, nogama ili predmetima, trešenja i bacanja djeteta, grebanja, štipanja, povlačenja za kosu ili uši, nanošenja opekotina, prisilnog gutanja i sl.
Mnogobrojni su razlozi iz kojih roditelji u odgoju djece pribjegavaju tjelesnom kažnjavanju. Neki roditelji vjeruju kako je (povremeno) tjelesno kažnjavanje primjeren i učinkovit način postavljanja granica djetetu pri čemu su često i sami u djetinjstvu bili odgajani na takav način. Na taj se način tjelesno kažnjavanje i nasilna ponašanja prenose unutar obitelji iz generacije u generaciju. Ponekad se roditelji uslijed dječjeg ponašanja nađu u situaciji u kojoj se osjećaju bespomoćno i frustrirano, izgube kontrolu nad vlastitim ponašanjem ili pak jednostavno ne znaju kako drugačije postupiti. Opterećenost obavezama, stres i umor također umanjuju sposobnosti roditelja da primjereno oblikuju dječje ponašanje.
Važno je naglasiti da primjena tjelesnog kažnjavanja ima trenutni efekt – najbrže zaustavlja nepoželjno ponašanje djeteta u trenutku u kojem se ono događa. No, pod koju cijenu? Mnogobrojna istraživanja ukazala su na čitav niz štetnih, često i dugoročnih posljedica tjelesnog kažnjavanja po dijete. Pokazalo se da tjelesno kažnjavanje uči dijete da…
- ne vrijedi i ne zaslužuje poštovanje,
- su batine uobičajen i primjeren način rješavanja problema,
- da ne treba kontrolirati svoje ponašanje,
- se batinama iskazuje ljubav.
Primjena tjelesne sile u odgojnim postupcima može ozbiljno ozlijediti dijete. Pri tome dijete ne uči zbog čega je njegovo ponašanje neprimjereno, odnosno kakvo je ponašanje zapravo poželjno. Djetetova trenutna i neposredna poslušnost prilikom primjene tjelesnog kažnjavanja proizlazi iz straha. Nadalje, dijete pri tome može naučiti da je u redu neprimjereno se ponašati, ali da pri tome treba biti pažljivo kako ne bi bilo uhvaćeno. Prema tome, tjelesno kažnjavanje ne dovodi do poželjne promjene u ponašanju djeteta, već upravo suprotno, rezultira narušenom kvalitetom odnosa između roditelja i djeteta, većom sklonosti agresivnim i delinkventnim ponašanjima djeteta. Na emocionalnom planu dijete razvija lošu sliku o sebi, gubi povjerenje prema roditelju, osjeća brojne neugodne emocije poput krivnje, ljutnje, srama, poniženja i sl., a što posljedično rezultira narušenim mentalnim zdravljem djeteta, a što se može prenijeti i u odraslu dob.
Što umjesto tjelesnog kažnjavanja?
Najučinkovitiji oblici discipliniranja su oni koji potiču poželjno ponašanje kod djece kroz izgradnju prisnog i toplog odnosa s djetetom, pokazivanjem ljubavi, interesa i brige za dijete. Pri tome roditelji modeliraju prikladna ponašanja što djetetu omogućuje da unaprijed zna kako se treba ponašati i pohvaljuju dijete kada se ponaša na poželjne načine. Postoje mnogi učinkoviti načini kojima roditelji mogu oblikovati djetetova ponašanja. Navedeno prije svega podrazumijeva rad na sebi i svojim roditeljskim vještinama kroz osvještavanje vlastitih stavova prema tjelesnom kažnjavanju, brigu o vlastitom mentalnom zdravlju i educiranje o roditeljskim odgojnim stilovima putem stručnih edukativnih materijala, radionica i sl.
Primjereni načini poticanja poželjnih ponašanja djece temelje se na uvažavanju djeteta i njegovih potreba. Djetetu šalju poruke da je dobro, da vrijedi, uče ga razlikovati primjerena i neprimjerena ponašanja te donošenju promišljenih odluka. Stoga umjesto batina možete…
- pokazati djetetu kako se ponašati na vlastitom primjeru,
- dosljedno reagirati na djetetova nepoželjna ponašanja – spriječiti, zaustaviti ili preusmjeriti nepoželjno ponašanje u poželjno u svakoj situaciji,
- nagraditi dijete za poželjna ponašanja koristeći materijalne nagrade (npr. džeparac, igračka, naljepnica i sl.) i nematerijalne nagrade (npr. pohvala za djetetove osobine, pohvala za djetetova ponašanja, davanje privilegija, zagrljaj i sl.),
- Imajte na umu da nagrada rezultira većom motivacijom za učenjem novih ponašanja nego izbjegavanje kazne!
- podučavati dijete emocionalnim vještinama (imenovanju i izražavanju emocija, kontroli emocija i načinima nošenja s intenzivnim emocijama),
- podučavati dijete primjerenim načinima rješavanja problema,
- podučavati dijete komunikacijskim vještinama
NOVI POČETAK
Međunarodni dan odgoja bez batina u Domu NOVI POČETAK obilježen je likovnim aktivnostima te psihoedukativnom radionicom za korisnice Doma, s ciljem edukacije i prevencije međugeneracijskog prijenosa nasilja unutar obitelji. Kroz radionicu, korisnice su se upoznale s posljedicama tjelesnog kažnjavanja po kognitivni i socioemocionalni razvoj djece, a u praktičnim zadacima usvajale su i uvježbavale primjerene oblike usmjeravanja dječjeg ponašanja.