Zagorje
Bajka na dlanu
Datum objave: 27. listopada 2021.

Najavljene izmjene Zakona o zdravstvenoj zaštiti komentirali su župan Željko Kolar, zamjenica župana Jasna Petek te ravnateljice i ravnatelji sedam županijskih zdravstvenih ustanova: ravnatelj Opće bolnice Zabok i bolnice hrvatskih veterana Tihomir Vančina, ravnateljica Specijalne bolnice za medicinsku rehabilitaciju Krapinske Toplice Željka Žnidarić, v.d. ravnateljice Specijalne bolnice za medicinsku rehabilitaciju Stubičke Toplice Zorica Capar, ravnateljica Doma zdravlja Krapinsko-zagorske županije Nada Dogan, ravnatelj Zavoda za hitnu medicinu Krapinsko-zagorske županije Krešimir Božić, ravnatelj Zavoda za javno zdravstvo Krapinsko-zagorske županije Tomislav Jadan i ravnateljica Ljekarne Krapinsko-zagorske županije Dubravka Frinčić.

Zamjenica župana Jasna Petek istaknula je kako je jedini i osnovni cilj najavljenih izmjena Zakona o zdravstvenoj zaštiti promjena osnivačkih županijskih zdravstvenih ustanova –opće i specijalnih bolnica, Zavoda za javno zdravstvo i Zavoda za hitnu medicinu. „Krapinsko-zagorska županija se kao osnivač zdravstvenih ustanova svih ovih godina vodila manirom dobrog gospodara te nam je u upravljanju na prvom mjestu uvijek bio pacijent.  Ne očekujući pomoć Ministarstva uvijek smo promptno reagirali i ulagali vlastita sredstva kako bi zdravstvenu zaštitu učinili što kvalitetnijom i dostupnijom našim građankama i građanima“ – kazala je zamjenica župana Jasna Petek te naglasila kako je nacrt izmjene Zakona nema jasnog cilja ni predviđenog načina kojim bi se poboljšala situacija u zdravstvu te da je za Krapinsko-zagorsku županiju jednostavno neprihvatljiv.

 

LOKALNA I REGIONALNA SAMOUPRAVA UPRAVLJA UČINKOVITIJE I TRANSPARENTNIJE OD  SREDIŠNJE DRŽAVE

Župan Krapinsko-zagorske županije Željko Kolar istaknuo je kako je ova konferencija za medije sazvana kako bi svi zajedno apelirali na zdrav razum u nastojanjima i želji za poboljšanjem zdravstvenog sustava. „Neću govoriti o Ustavu koji u članku 135 ističe da su županija zadužene za organizaciju zdravstva na svojem području, niti o Zakonu o lokalnoj i regionalnoj samoupravi koji isto to još definira i govori da županije o tome odlučuju samostalno. Danas ću se osvrnuti na sustav za kojeg se slažemo da treba mijenjati, no sada imamo pokušaj da se on mijenja na najgori mogući način – centralizacijom. Iz naše bliže povijesti smo se naučili, što nažalost doživljavamo to svaki dan, da je država loš gospodar. Kad god pojedine ovlasti država prepusti lokalnoj i regionalnoj samoupravi, mi pokažemo da smo i brži i bolji u učinkovitiji i transparentniji. To su jednostavno činjenice“ – istaknuo je župan Kolar te još jednom naglasio kako se zalaže za reformu zdravstvenog sustava koja, za razliku od ovog nacrta, mora biti temeljena na sveobuhvatnoj analizi i jasnim ciljevima.

 

ODGOVORNOST ZA LOŠE STANJE ZDRAVSTVENOG SUSTAVA LEŽI NA VLADI RH, MINISTARSTVU i HZZO-u

Moramo malo dublje ući ispod površine i ispitati koji su razlozi financijskog kolapsa zdravstvenog sustava i čija je to odgovornost. Županije za to sigurno nisu odgovorne! Baš naprotiv, odgovornost leži na Vladi, resornom ministarstvu i Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje. S obzirom na način kako sustav funkcionira, zapravo je nevjerojatno da on još uvijek uopće i funkcionira. Kako se može dogoditi da središnja država dva puta povećava plaće u zdravstvu po 6 posto, a osigura samo 4 posto veća sredstva za plaće? Iz tog osnova se mjesečno samo na primjeru Opće bolnice Zabok i bolnice hrvatskih veterana radi milijun kuna gubitka, odnosno čak 12 milijuna godišnje. I sad tu odgovornost želite prebaciti na Županiju i na ravnatelje? Ponavljam da Županije ne donose odluke o visini plaća, Županije ne određuju cijenu zdravstvenih usluga, te isto tako Županije ne određuju ni maksimalnu visinu financijskih sredstava koje bolnice smiju dobiti za sve izvršene zdravstvene usluge. Što će se dogoditi kad uzmete osnivačka prava županijama i smijenite ravnatelje? Zar će sve odjednom biti super? S ovom masom novaca koja se sada ulaže u zdravstvu, osnivač zdravstvenih ustanova može biti bilo tko na svijetu i ishod će biti isti – opet ćemo biti gubitaši“ – poručio je župan Kolar te naglasio kako je Krapinsko-zagorska županija kontinuiranim ulaganjem u svoje specijalne bolnice uspjela povećati udio prihoda koje one ostvaruju na tržištu te su Specijalna bolnica za medicinsku rehabilitaciju Krapinske Toplice i Specijalna bolnica za medicinsku rehabilitaciju Stubičke Toplice sve do pandemije poslovale u plusu.

 

ZAŠTO SE ŽELI MIJENJATI ONO ŠTO JE DOBRO?

„Od 2013. godine uložili smo 163 milijuna kuna vlastitih sredstava, odnosno 220 milijuna s kreditom za gradnju Bolnice. Posložili smo naš zdravstveni sustav da bude brz, efikasan i pristupačan krajnjem korisniku – pacijentima. I sada oni koji loše gospodare čitavim zdravstvenim sustavom žele nama uzeti ono što je u njemu dobro. Koji je krajnji cilj te priče? Daljnja privatizacija zdravstva? Prodaja specijalnih bolnica? Ne znam. Ne optužujem, no glasno si postavljam pitanje. Smatram da bi bilo logično da se prije kretanja u nešto što bi trebala biti reforma napravila neka analiza, da su se tražile statistike i da se razgovaralo s ravnateljima zdravstvenih ustanova. Logično bi bilo da ste si postavili ciljeve i odlučili na koji ćete ih način provesti i tek nakon toga krenuli sa izmjenama Zakona“ – poručio je župan Kolar te kao primjer lošeg postupanja središnje države istaknuo postupke ministra Beroša oko mreže hitne.

„S obzirom da je Zakon o zdravstvu donesen i stupio na snagu 1.1.2019., ministar Beroš je u roku od 6 mjeseci morao napraviti novu mrežu hitne. Danas je 27.10.2021, od roka je prošlo gotovo 28 mjeseci i mreža hitne još uvijek nije donesena!  U ožujsku sam Ministru uputio dopis za punktove T1 u Konjščini i Klanjcu za koje kao Županija dodatno  plaćamo 2,7 milijuna kuna na godišnjoj razini kako bi omogućili svakome stanovniku Krapinsko-zagorske županije jednaku mogućnost preživljavanja. Dobio sam pisano da će se taj naš prijedlog uvrstiti u novu mrežu i da ćemo od 1. siječnja imati u mreži te punktove i da Županije više neće morati izdvajati 2,7 milijuna kuna. Sad na sastanku u Zaprešiću koji smo imali s Vladom ministar je rekao da to ipak neće biti tako. Sad će raditi nacrt zakona, pa ide zakon koji bi trebao biti gotovo do šestog mjeseca, pa će valjda ponovno nakon toga imati 6 mjeseci da napravi novu mrežu hitne. Pa ćemo onda vjerojatno 2048. imati rješenje ovog našeg problema. Tako sustav funkcionira, kad to ide s razine Ministarstva. A kako kod nas to ipak nije tako, pozivam predsjednika Vlade Andreja Plenkovića i Vladu i ministra Beroša da povuku ovu priču. Ona nije dobra za pacijente.  Čak je malo smiješna i uvredljiva izjava ministra Beroša da će nakon ovih izmjena hitna moći prelaziti preko granica županija. Jedan ozbiljan ministar, zdravstveni djelatnik i stručnjak ne bi si smio dopustiti takvu izjavu koja vjerojatno samo pokazuje manjak argumenata. Ovdje je jasno što ne štima i to se treba mijenjati, a ne one stvari koje su dobre i koje funkcioniraju. Duboko sam uvjeren da centralizacija nije rješenje i da će baš ona stvoriti dodatne probleme“ – zaključio je župan Krapinsko-zagorske županije te još jednom naglasio kako protiv najavljenih izmjena Zakona o zdravstvenoj zaštiti postoji čitav niz argumenata, dok nema ni jednog argumenta za najavljene izmjene.

 

SPECIJALNOJ BOLNICI OD 2008. TROŠKOVI ZA PLAĆE RASLI 30%, a LIMIT KOJI JOJ SE ISPLAĆUJE ZA ZDRAVSTVENE USLUGE SAMO 2,5%

Ravnatelj Opće bolnice Zabok i bolnice hrvatskih veterana Tihomir Vančina istaknuo je kako se problem u zdravstvenom sustavu već dvadesetak godina svodi na financije – na razliku prihoda i rashoda. „Kada analiziramo poslovanje naše bolnice od 2011. do 2020. godine i početka pandemije vidimo nekoliko stvari koje jasno pokazuju da treba mijenjati stvari. Prije 10 godina imali smo 656 zaposlenih, a 2020. godine 696 zaposlenih. U tih devet godina troškovi za plaće su narasli za 2,5 milijuna kuna mjesečno, limit je 2012. godine bio 8 milijuna kuna, a 2020. godine 8,4 milijuna. To je glavni razlog ovih dugovanja. U sustavu postoje greške i njih treba mijenjati kako bi omogućili svim zdravstvenim ustanovama da posluju temeljem ekonomskih postulata jer u konačnici mi smo pravna osoba – tvrtka koja ima svoje prihode i rashode“ – naglasio je ravnatelj Vančina i poručio kako je nemjerljiv entuzijazam ljudi koji rade u zdravstvenom sustavu, što se posebno dokazuje tijekom pandemije koronavirusa.

Ravnateljica Specijalne bolnice za medicinsku rehabilitaciju Krapinske Toplice Željka Žnidarić istaknula je kako financijske analize Bolnice pokazuju osnovne probleme funkcioniranja sustava, na što se kontinuirano upozorava.  „Činjenica je da su cijene koje HZZO plaća bolnicama za pružanje zdravstvene zaštite nerealno niske, posebno u segmentu medicinske rehabilitacije. Naš limit je 2021. godine u odnosu na 2008. za 2,5 posto manji. Istovremeno bruto prosječna plaća je narasla za 30 posto. Krapinsko – zagorska županija cijelo nas vrijeme prati i podržava te je u posljednjih 8 godina od strane Županije uloženo gotovo 25 milijuna kuna“ – kazala je ravnateljica Žnidarić.

V.d. ravnateljice Specijalne bolnice za medicinsku rehabilitaciju Stubičke Toplice Zorica Capak istaknula je kako iz iznesene zakonske promjene u kojima se pacijenti i njihove potrebe uopće ne spominju nije vidljivo kako se namjerava spasiti zdravstveni sustav.  „Županija je kao osnivač naše bolnice u svakom momentu bila ta koja nas je pratila u svim našim razvojnim aktivnostima, od nabave opreme, ulaganja u proširenje smještajnih kapaciteta, poboljšanje kvalitete usluge za naše lokalno stanovništvo, a isto tako i usluge pacijenata iz cijele RH koji koriste naše usluge. S obzirom da svaka županija ima svoje specifičnosti, a naša županija je specifična upravo po geotermalnim izvorima na kojima mi gradimo naše temelje, bez potpore Županije koja je sustavno ulagala u poboljšanje kvalitete naše usluga, ne bismo se mogli profilirati kao vrhunska destinacija zdravstvenog turizma“  – kazale je v.d. ravnateljice Capak.

 

STAV STRUKE JE DA CENTRALIZACIJA DONOSI TROM SUSTAV KOJI PACIJENTU PRUŽA MANJE NEGO ŠTO IMA SADA

Ravnatelj Zavoda za hitnu medicinu Krapinsko-zagorske županije Krešimir Božić upozorio je kako bi najavljenim promjenama Zakona Županijski zavod za hitnu medicinu trebao prestati postojati. Kao razlozi se navode objedinjena nabava i rješavanje problema granica među županijama. Što se tiče objedinjene nabave mogu reći da Zakon o javnoj nabavi i sada to omogućava i nema zapreke, a što se tiče granica među županijama, to ni dosada nije bio problem. Sam pravilnik o hitnoj medicinskoj službi govori kako se rješavaju intervencije na graničnim područjima, a najbolji primjer toga je i potres kada su naši timovi odmah bili upućeni na područje Sisačko-moslavačke županije. Sadašnja je organizacija dobro ustrojena, po mjeri pacijenata i u suradnji sa Županijom rješavamo sve situacije. Hitna medicinska služba djeluje 365 dana u godini, 24 sata dnevno i treba imati brzu reakciju te ne može čekati odobrenje nekog trećeg. Stav struke je da bi centralizacijom dobili trom sustav i za našeg pacijenta dobili manje nego što imamo dosad. S našim osnivačem pokazali smo da dobro koordiniramo situacijom oko pandemije i Zavod za hitnu medicinu definitivno je pokazao da ima opravdanja za svoje postojanje“ – poručio je ravnatelj Zavoda za hitnu medicinu Krapinsko-zagorske županije.

Ravnatelj Zavoda za javno zdravstvo Krapinsko – zagorske županije Tomislav Jadan kazao je kako najavljene izmjene Zakona Županijskom zavodu za javo zdravstvo također predviđaju prestanak postojanja nakon 25 godina rada i pripojenje Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo. „To nam je prezentirano bez ikakvog obrazloženja i analiza. Županijski zavodi za javno zdravstvo su zapravo jedan od najboljih najzdravijih i najorganiziranijih dijelova unutar čitavog zdravstvenog sustava. Poslovali smo kvalitetno i dobro, organizirani na lokalnom principu kao primarna zdravstvena zaštita. Provodimo populacijsku politiku čiji je smisao da bude u lokalnom dijelu, prati specifičnosti svog stanovništva i da može brzo reagirati na potrebe s terena. Kad bi postali dio velikog sustava od 3 tisuće zaposlenih u kojem se sve diktira iz jednog centra, ne bi nikako doprinijeli ni boljim ni bržim ni kvalitetnijim potrebama stanovništva, već bi se pomaknuli više koraka natrag“ – poručio je ravnatelj Jadan

Ravnateljica Doma zdravlja Krapinsko-zagorske županije Nada Dogan istaknula je kako najavljenom izmjenom Zakona nije zahvaćena veća reorganizacija Domova zdravlja, no da može pozdraviti što se predviđa micanje klauzule da u Domu zdravlja treba biti 25% svih djelatnosti iz primarne zdravstvene zaštite. „Moram reći da Dom zdravlja Krapinsko-zagorske županije pozitivno posluje, no i mi se susrećemo sa financijskim problemima jer upravo sve ono što je nosilo donekle nekakve, ako možemo reći da u zdravstvu postoji financijska dobit otišlo je u privatizaciju.  U Domu zdravlja tako ostaju timovi u malim gradićima i selima, koji ne mogu opstati financirani postojećim načinom“ – poručila je ravnateljica Dogan.

DUG HZZO-a PREMA LJEKARNAMA KZŽ VEĆI OD 10 MILIJUNA KUNA

Ravnateljica Ljekarne Krapinsko-zagorske županije Dubravka Frinčić naglasila je kako bi se najavljenom centralizacijom izgubile specifične regionalne potrebe zdravstva i pacijenata. „Od Ministarstva zdravstva smo očekivali puno ozbiljniji prijedlog zakona koji bi prije svega sanirao ogromne gubitke u zdravstvu i kasnije normalizirao poslovanje zdravstvenih ustanova. Mogu samo reći da Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje prema Ljekarnama Krapinsko-zagorske županije već 150 dana ima dug od 10 milijuna i 600 tisuća kuna“ – upozorila je ravnateljica Frinčić.


Fotogalerija